Do jakich zastosowań wybrać przyczepę centralnoosiową?

Do jakich zastosowań wybrać przyczepę centralnoosiową?

Kubatura. To termin znany każdemu, kto przewoził niekoniecznie masywne, ale stosunkowo duże gabaryty. W takim przypadku DMC (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) nie odgrywa tak istotnej roli co pojemność samej ładowni. By optymalnie wykorzystać przestrzeń, a za razem być w zgodzie z regulacjami prawnymi związanymi z wymiarami zestawu ciężarowego, producenci opracowali bardzo ciekawe rozwiązanie. Jest nim oczywiście przyczepa centralnoosiowa, najczęściej spotykana w zestawach typu tandem. Powstaje jednak pytanie: kiedy warto postawić właśnie na takie rozwiązanie? O tym dowiecie się z tego materiału.

Co mówi prawo?

Rzecz jasna nie jest tak, że nasza ciężarówka może być nieskończenie ciężka i nieskończenie duża. Musimy zmieścić się w określonych parametrach, które dokładnie określił ustawodawca. Jak mówi prawo, długość pojazdu ciężarowego nie może przekraczać:

12 m – w przypadku pojazdu pojedynczego,

16,5 m – w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy

18,75 m – w przypadku zespołu dwóch pojazdów

22 m – w przypadku zespołu trzech pojazdów.

W Polsce poruszanie się dłuższych zestawów niż 22 m wymaga każdorazowo odpowiedniego zezwolenia.

Dodatkowo normy prawne ograniczają inne gabaryty zestawów ciężarowych do 2,55 m, a w przypadku izotermy do 2,60 m ich szerokości. W sytuacji jednak, gdy ładunek wystaje po bokach pojazdu, wówczas maksymalna jego szerokość nie może przekraczać 3 m, przy czym z każdej ze stron ładunek ten może wystawać do maksymalnie 23 cm w stosunku do obrysu pojazdu. Z kolei dopuszczalna wysokość pojazdu z zabudową nie może przekroczyć 4 metrów.

Liczby nie kłamią

Jak widzimy najdłuższy zestaw normatywny dopuszczony przez prawo, to taki składający się z samochodu ciężarowego i przyczepy. Tu problemem jest jednak niewykorzystana przestrzeń między sprzęgiem pojazdu ciągnącego i ciągniętej przyczepy. By maksymalnie ją ograniczyć zrezygnowano z klasycznego wózka skrętnego przyczepy, na korzyść sztywnego dyszla i jednej lub kilku stałych osi umieszczonych na jej środku. W ten sposób powstała przyczepa centralnoosiowa, której użycie zredukowało przestrzeń między samochodem a nią samą do średnio 79 cm.

Idąc tym tropem porównajmy przestrzenie ładunkowe pojemnej naczepy typu mega i zestawu kubaturowego składającego się z ciężarówki z przyczepą centralnoosiową. Zobaczymy wtedy co następuje: Wymiary ładowni naczepy to około 13,6 metra długości, przy wysokości 3 metrów. Zestawiając je z łącznymi gabarytami ładowni pojazdu ciężarowego i przyczepy centralnoosiowej, które wynoszą 15,6 metra długości i 3 metry wysokości widzimy, że więcej towaru zabierzemy do zestawu z przyczepą.

Pamiętajcie jednak o DMC

Więcej objętościowo, to nie znaczy więcej w rozumieniu załadowanej masy. Pamiętajmy więc o górnych limitach DMC naszego pojazdu, całego zestawu oraz samej przyczepy. Musimy także przestrzegać dopuszczalnych nacisków na poszczególne osie. To także szczegółowo określają przepisy prawa.

Dla kogo przyczepy centralnoosiowe?

Teraz już blisko, by odpowiedzieć sobie na pytanie dla kogo są przeznaczone zestawy z wykorzystaniem przyczep centralnoosiowych. Mianowicie dla wszystkich, którzy przewożą ładunki niekoniecznie masywne, ale o stosunkowo dużych gabarytach. Mogą być to np. artykuły spożywcze, sprzęt elektroniczny, lekkie materiały budowlane takie jak wełny mineralne czy styropian, a także samochody.

Wiele typów to wiele możliwości

Możliwości wykorzystania przyczepy centralnoosiowej jest naprawdę wiele, tym bardziej, że i samych typów zestawów przestrzennych bazujących na przyczepie tego typu mamy bez liku. Np. w ofercie firmy Redos znajdziemy przyczepy centralnoosiowe kurtynowe, skrzyniowe, furgonowe / chłodnie, a nawet te przyczepy z wymienną zabudową typu BDF. By jeszcze bardziej zoptymalizować przewóz towarów, każda z nich może być wyposażona w jedną lub dwie osie i doposażona w wiele ciekawych funkcjonalności. Ale o tym przeczytacie w innym materiale.

Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym rozwiązaniu? Skontaktuj się z nami!

Zapisz się do Newslettera

Chcesz być na bieżąco z naszą ofertą oraz nowościami? Zapisz się do Newslettera a nic ważnego Cię nie ominie!

Formularz rejestracji

Zapiszcie mnie do Newslettera

Od momentu zapisania będziesz otrzymywać cykline informacje mailowe dotyczące naszej oferty.

System dokowania wózka widłowego

Podczas rozładunków w różnych punktach w Polsce i Europie borykasz się z problemem dostępu do specjalistycznego sprzętu? Miej własny wózek widłowy zawsze ze sobą, eliminuj wszystkie zbędne opóźnienia i przeszkody. Specjalnie przygotowana konstrukcja ramy zabudowy umożliwia podwieszenie wózka za pojazdem.

Nasze autorskie rozwiązanie cechuje się ponadprzeciętnie szybkim czasem operacji dokowania wózka za pojazdem.

Pojazdy "od ręki"

Nie chcesz czekać? Kup pojazd gotowy do jazdy już teraz.

Serwis MAN Truck

Autoryzowana stacja serwisowa Man Truck Polska

Stacja kontroli pojazdów

Okręgowa stacja kontroli pojazdó Redos

O firmie

Sprawdź kim jesteśmy i co możemy dla Ciebie zrobić.

Skontaktuj się z nami

Pamiętaj, że zawsze jesteśmy do Twojej dyspozycji. Jeśli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z jednym z naszych handlowców.

Handlowiec

Waldemar Dzięsław

+48 798 689 696

waldemar.dzieslaw@redos.pl

Handlowiec

Maciej Dolecki

+48 600 354 217

maciej.dolecki@redos.pl

Handlowiec

Paweł Plura

+48 604 839 176

pawel.plura@redos.pl

Handlowiec

Mikołaj Troszczyński

+48 508 005 127

mikolaj.troszczynski@redos.pl

Handlowiec

Łukasz Serwa

+ 48 608 884 579

lukasz.serwa@redos.pl

System mocowania wózka widłowego

Podczas rozładunków w różnych punktach w Polsce i Europie borykasz się z problemem dostępu do specjalistycznego sprzętu? Miej własny wózek widłowy zawsze ze sobą, eliminuj wszystkie zbędne opóźnienia i przeszkody. Specjalnie przygotowana konstrukcja ramy zabudowy umożliwia podwieszenie wózka za pojazdem.

Nasze autorskie rozwiązanie cechuje się ponadprzeciętnie szybkim czasem operacji dokowania wózka za pojazdem.

Malcare WordPress Security