Do jakich zastosowań wybrać przyczepę centralnoosiową?
Kubatura. To termin znany każdemu, kto przewoził niekoniecznie masywne, ale stosunkowo duże gabaryty. W takim przypadku DMC (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) nie odgrywa tak istotnej roli co pojemność samej ładowni. By optymalnie wykorzystać przestrzeń, a za razem być w zgodzie z regulacjami prawnymi związanymi z wymiarami zestawu ciężarowego, producenci opracowali bardzo ciekawe rozwiązanie. Jest nim oczywiście przyczepa centralnoosiowa, najczęściej spotykana w zestawach typu tandem. Powstaje jednak pytanie: kiedy warto postawić właśnie na takie rozwiązanie? O tym dowiecie się z tego materiału.
Co mówi prawo?
Rzecz jasna nie jest tak, że nasza ciężarówka może być nieskończenie ciężka i nieskończenie duża. Musimy zmieścić się w określonych parametrach, które dokładnie określił ustawodawca. Jak mówi prawo, długość pojazdu ciężarowego nie może przekraczać:
12 m – w przypadku pojazdu pojedynczego,
16,5 m – w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy
18,75 m – w przypadku zespołu dwóch pojazdów
22 m – w przypadku zespołu trzech pojazdów.
W Polsce poruszanie się dłuższych zestawów niż 22 m wymaga każdorazowo odpowiedniego zezwolenia.
Dodatkowo normy prawne ograniczają inne gabaryty zestawów ciężarowych do 2,55 m, a w przypadku izotermy do 2,60 m ich szerokości. W sytuacji jednak, gdy ładunek wystaje po bokach pojazdu, wówczas maksymalna jego szerokość nie może przekraczać 3 m, przy czym z każdej ze stron ładunek ten może wystawać do maksymalnie 23 cm w stosunku do obrysu pojazdu. Z kolei dopuszczalna wysokość pojazdu z zabudową nie może przekroczyć 4 metrów.
Liczby nie kłamią
Jak widzimy najdłuższy zestaw normatywny dopuszczony przez prawo, to taki składający się z samochodu ciężarowego i przyczepy. Tu problemem jest jednak niewykorzystana przestrzeń między sprzęgiem pojazdu ciągnącego i ciągniętej przyczepy. By maksymalnie ją ograniczyć zrezygnowano z klasycznego wózka skrętnego przyczepy, na korzyść sztywnego dyszla i jednej lub kilku stałych osi umieszczonych na jej środku. W ten sposób powstała przyczepa centralnoosiowa, której użycie zredukowało przestrzeń między samochodem a nią samą do średnio 79 cm.
Idąc tym tropem porównajmy przestrzenie ładunkowe pojemnej naczepy typu mega i zestawu kubaturowego składającego się z ciężarówki z przyczepą centralnoosiową. Zobaczymy wtedy co następuje: Wymiary ładowni naczepy to około 13,6 metra długości, przy wysokości 3 metrów. Zestawiając je z łącznymi gabarytami ładowni pojazdu ciężarowego i przyczepy centralnoosiowej, które wynoszą 15,6 metra długości i 3 metry wysokości widzimy, że więcej towaru zabierzemy do zestawu z przyczepą.
Pamiętajcie jednak o DMC
Więcej objętościowo, to nie znaczy więcej w rozumieniu załadowanej masy. Pamiętajmy więc o górnych limitach DMC naszego pojazdu, całego zestawu oraz samej przyczepy. Musimy także przestrzegać dopuszczalnych nacisków na poszczególne osie. To także szczegółowo określają przepisy prawa.
Dla kogo przyczepy centralnoosiowe?
Teraz już blisko, by odpowiedzieć sobie na pytanie dla kogo są przeznaczone zestawy z wykorzystaniem przyczep centralnoosiowych. Mianowicie dla wszystkich, którzy przewożą ładunki niekoniecznie masywne, ale o stosunkowo dużych gabarytach. Mogą być to np. artykuły spożywcze, sprzęt elektroniczny, lekkie materiały budowlane takie jak wełny mineralne czy styropian, a także samochody.
Wiele typów to wiele możliwości
Możliwości wykorzystania przyczepy centralnoosiowej jest naprawdę wiele, tym bardziej, że i samych typów zestawów przestrzennych bazujących na przyczepie tego typu mamy bez liku. Np. w ofercie firmy Redos znajdziemy przyczepy centralnoosiowe kurtynowe, skrzyniowe, furgonowe / chłodnie, a nawet te przyczepy z wymienną zabudową typu BDF. By jeszcze bardziej zoptymalizować przewóz towarów, każda z nich może być wyposażona w jedną lub dwie osie i doposażona w wiele ciekawych funkcjonalności. Ale o tym przeczytacie w innym materiale.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
