Przy realizacji większości zadań transportowych mile widziana jest wszechstronność i samowystarczalność. Uzależnianie dostawy od czynników, na które firma transportowa nie ma wpływu, jest kłopotliwe i często może wpływać na różnego rodzaju opóźnienia, a czasami na niemożność podjęcia danego zlecenia. Dlatego w przypadku zakupu zabudowy specjalistycznej, np. skrzyniowej, warto zastanowić się nad urządzeniem, dzięki któremu łatwo załadujemy i rozładujemy gabaryty czy różnego rodzaju materiały budowlane. Mowa oczywiście o zespolonym z pojazdem żurawiu HDS.
Co to takiego HDS?
Pod skrótem HDS kryje się hydrauliczny dźwig samochodowy inaczej zwany żurawiem przeładunkowym. Stosowany jest on zazwyczaj w połączeniu z zabudowami skrzyniowymi lub kłonicowymi. Działa w oparciu o system siłowników hydraulicznych i wysięgników. Są one umieszczone na specjalnej kolumnie obrotowej, a ta na podstawie przytwierdzonej do ramy ciężarówki lub naczepy. Zazwyczaj żurawie HDS są zakończone hakiem, do którego podwieszamy pasy przeładunkowe tzw. zawiesia pasowe. W przypadku zastosowań leśnych, będą to natomiast różnego rodzaju chwytaki. Nieodzownym elementem konstrukcji dźwigu HDS jest także komplet podpór zabezpieczających jego pracę. Są one rozmieszczone po obu stronach pojazdu, tak by zapewnić maksymalną stabilność całego pojazdu podczas załadunku jak i rozładunku.
Dla ciekawych! Pierwszy żuraw HDS został skonstruowany w Szwecji na początku lat 50-tych ubiegłego wieku.
Rodzaje żurawi HDS
Na rynku możemy spotkać kilka rodzajów dźwigów HDS, które dzielimy w zależności od zastosowań i udźwigu. Spotykamy żurawie do użytku ogólnego (logistyka, budownictwo), ale także do zadań komunalnych oraz leśnych. Nas szczególnie interesują te pierwsze. Są one najczęściej montowane tuż za kabiną kierowcy lub w tylnej sekcji ładowni pojazdu lub naczepy. Te lżejsze możemy zdalnie obsługiwać w pewnym oddaleniu od urządzenia, zaś te cięższe posiadają zespolone siedzenie dla operatora.
Zastosowanie
Jak nietrudno zauważyć, pojazd z zabudową z HDS doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie dostawca czy odbiorca towaru nie dysponuje specjalistycznym sprzętem załadunkowo-rozładunkowym lub odpowiednią ilością przestrzeni na jego ustawienie. Dzieje się tak zazwyczaj w miejscach, gdzie prowadzone są różnego rodzaju prace budowlane, czy wycinka leśna.
Praca z użyciem zabudowy z HDS
Dźwig HDS, z uwagi na specyfikę pracy, jest urządzeniem, które może obsługiwać jedynie osoba pełnoletnia, posiadająca odpowiednie uprawnienia do jego obsługi, wydawane przez Urząd Dozoru Technicznego po zdaniu specjalistycznego egzaminu. Z reguły przy transporcie budowlanym czy drobnicowym operatorem dźwigu jest sam kierowca. Pamiętajmy, że żuraw może pracować wyłącznie na prawidłowo ustawionym i podpartym pojeździe. Przed ustawieniem podpór na nawierzchni asfaltowej lub betonowej należy upewnić się, czy nie będą one stały nad kanałami lub studzienkami kanalizacyjnymi. Nie wolno także rozstawiać żurawia przy wykopach, gdyż może dojść do osunięcia się gruntu. Co ważne, przed ustawieniem podpór należy określić właściwości podłoża, aby w razie potrzeby zwiększyć powierzchnię podparcia. Pomoże to uniknąć zapadania się podpór podczas pracy. Należy przy tym pamiętać, by zaciągnąć hamulec ręczny w pojeździe oraz zabezpieczyć wszystkie koła klinami. Przy samym sterowaniu żurawiem musimy unikać gwałtownych ruchów, poruszając dźwigniami sterowania stopniowo i łagodnie.
Słów kilka o BHP
Po pierwsze, zabudowy z HDS używamy tylko zgodnie z jej przeznaczeniem. Takie czynności jak holowanie, rozbijanie / uderzanie czy przesuwanie różnego rodzaju przedmiotów jest niedozwolone. Dodatkowo miejsce pracy dźwigu należy wybrać tak, aby drzewa, słupy, przewody ani inne obiekty nie stanowiły dla niego przeszkody. Ważne, by w zasięgu jego pracy nie były prowadzone żadne inne roboty, które utrudniałyby manewrowanie nim, a on sam nie stanowił zagrożenia dla osób pracujących w jego pobliżu. Ważne także, by operator sterował pracą żurawia z możliwie najmniejszej od niego odległości. Dodatkowo drogi, ulice jak i chodniki, przechodzące przez pole pracy żurawia, muszą przez cały czas załadunku lub rozładunku być zablokowane.
Jak dbać o zabudowę z HDS?
Oczywiście jak każde urządzenie, tak i żuraw HDS musi być odpowiednio konserwowany. Typowe czynności serwisowe muszą być wykonywane przez operatora jak i konserwatora, aby podnieść jego niezawodność oraz bezpieczeństwo pracy. Tymi czynnościami są: smarowanie (teleskopowe przedłużenia i punkty smarownicze), uzupełnienie oleju w zbiorniku, utrzymywanie żurawia w czystości oraz sprawdzanie momentu dokręcenia wszystkich śrub mocujących.
Jak widzicie, mimo dużych obostrzeń związanych z zabudową opartą o HDS, niesie ona za sobą dużo wymiernych korzyści, które docenimy już przy pierwszym zleceniu na dostawę kostki brukowej, stolarki okiennej, czy maszyn budowlanych, których nie przewieziemy na lawecie.
Sprawdź ofertę producenta zabudowy ciężarowej!
Zabudowa skrzyniowa Redos Trailers z systemem HDS na podwoziu DAF:
Zabudowa skrzyniowa Redos Trailers z systemem HDS na podwoziu MAN:
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
