Aluminium uchodzi za surowiec lekki, trwały i sztywny, więc idealny do stosowania w konstrukcjach pojazdów. W rzeczywistości jednak wybór wcale nie jest taki oczywisty, bo stal – szczególnie ta o podwyższonej wytrzymałości – także ma wiele zalet.
Spis treści – czego dowiesz się z tego tekstu?
1. Jakie są praktyczne różnice między przyczepami o konstrukcji stalowej i aluminiowej?
2. W jakich zastosowaniach sprawdzają się przyczepy i zabudowy aluminiowe?
3. Kiedy wybrać zabudowę stalową?
4. Jakie jeszcze elementy zabudów wykonuje się ze stali i aluminium?
Więcej fachowych wpisów znajdziesz na blogu Redos Trailers – innowacyjnego polskiego producenta przyczep, naczep i zabudów do pojazdów ciężarowych.
Jakie są praktyczne różnice między przyczepami o konstrukcji stalowej i aluminiowej?
Aluminium jest lżejsze i bardziej sztywne od stali. Ta druga cecha w przypadku przyczepy niekoniecznie musi być uznawana za zaletę. Stal lepiej znosi naprężenia, drgania i skręcanie. Słowem w sytuacjach, w których aluminium zachowuje sztywność, stal pozwala konstrukcji na pewną pracę, która np. łagodzi drgania.
Z kolei różnica w masie nie jest duża, jeśli porównujemy konstrukcje aluminiowe i oparte na stali o podwyższonej wytrzymałości, jaką stosuje Redos Trailers. Wyższa wytrzymałość oznacza, że do osiągnięcia określonej ładowności i wytrzymałości potrzebne jest mniej materiału, dzięki czemu uzyskuje się niższą masę pojazdu.
Przyczepa o konstrukcji stalowej jest również łatwiejsza do naprawiania. Odkształcone (np. wygięte) elementy stalowe można przywrócić do poprzedniego kształtu. Co więcej, stal umożliwia także wykonanie prowizorycznej naprawy w trasie, np. Wyprostowania wygiętego wspornika. Elementy aluminiowe nie nadają się do naprawy, lecz wymagają wymiany, ponieważ tego materiału nie można przywrócić do poprzedniej formy.
W jakich zastosowaniach sprawdzają się przyczepy i zabudowy aluminiowe?
W praktyce aluminiowe konstrukcje stosuje się w przypadku lekkich pojazdów o DMC do 3,5 czy 7,5 t. W przypadku takich samochodów czy przyczep masa własna niższa o 200 czy 300 kg może oznaczać 20– czy 30–procentowy wzrost ładowności (np. Z 1000 do 1300 kg), co pozwala znacząco zwiększyć użyteczność pojazdu.
– Naszym klientom rekomendujemy stosowanie konstrukcji aluminiowych wyłącznie w przypadku „lekkich” zastosowań. Określenie lekki oznacza tu jednak nie tylko DMC pojazdu, lecz także charakter eksploatacji. Jeżeli pojazd ma często jeździć po złych, nierównych drogach, i to jeszcze z dużym obciążeniem, to lepszym rozwiązaniem będzie użycie stali, która jest bardziej elastyczna i pozwala rozchodzić się naprężeniom i drganiom – tłumaczy Maciej, z działu projektowego Redos Trailers.
Kiedy wybrać zabudowę stalową?
W przypadku cięższych pojazdów, o DMC powyżej 7,5 t, różnica w ładowności między konstrukcją stalową i aluminiową jest niewielka (im cięższy pojazd tym niższa). Stąd też dla ciężkiego transportu stalowa przyczepa jest bardziej uniwersalna i praktyczna, szczególnie jeśli kluczowym kryterium wyboru jest ładowność. – Jako nieliczni na rynku oferujemy zestawy pięcioosiowe, tzw. ciężkie tandemy z ładownością nieco ponad 24 tony. To możliwe właśnie dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości – tłumaczy Maciej Dolecki z działu handlowego Redos Trailers.
– Zabudowy stalowe rekomendujemy także do pojazdów, w przypadku których planowany jest dłuższy okres eksploatacji, np. 10 czy 15 lat. Mam na myśli przede wszystkim pojazdy specjalistyczne, profilowane pod konkretną charakterystykę działalności, np. dystrybucję butli gazowych. Tego typu pojazdy długo pozostają w rękach jednego właściciela, więc możliwość relatywnie łatwej i taniej naprawy zyskuje na znaczeniu – dodaje Dolecki.
Dodatkowe zastosowania aluminium i stali
Stal i aluminium są stosowane w zabudowach Redos Trailers również jako materiały do wykonania elementów dodatkowych. Podłogi z drewnianej sklejki zastępuje się stalowymi, jeżeli użytkownik nie realizuje transportów paletowych, lecz wozi np. pojazdy gąsienicowe czy kołowe, które obciążają podłogę punktowo. Aluminium lub stal używa się także do wykończenia zabudów, które muszą być łatwe do utrzymania w czystości. W przypadku takich pojazdów, na podłogę ze sklejki wędruje np. stalowa, zaokrąglona na krawędziach rynna, bo można ją po prostu spłukać wodą czy środkami odkażającymi. Z kolei blachę ryflowaną wykorzystuje się do ochrony podłogi drewnianej w miejscach, w których jest narażona na większe obciążenia lub uszkodzenia.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
