Z pewnością co jakiś czas napotykacie w mediach informacje o dotkliwych karach nałożonych na przewoźników, którzy załadowali więcej towaru niż dopuszczalne limity. Pokusa jest duża, bo im więcej przewieziesz, tym więcej zarobisz. Przeładowanie to prawdziwa zmora na drogach, a nie każdy zdaje sobie sprawę, że nie tędy droga do sukcesu. Dopuszczalnych ładowności pojazdów musimy przestrzegać, a żeby załadować więcej… trzeba poszukać bardziej funkcjonalnych lub lżejszych pojazdów o wyższej wartości DMC.
DMC (dopuszczalna masa całkowita) – czym jest ładowność przyczepy?
Termin ładowności pojazdu ściśle związany jest z jego dopuszczalną masą całkowitą, czyli DMC oraz jego masą własną. Ta ostatnia to waga samego pojazdu gotowego do drogi bez ładunku. Zaś na dopuszczalną masę całkowitą (DMC) składają się masa własna pojazdu oraz masa jego dozwolonego obciążenia (wynikającego z homologacji). Jeśli wartości tych dwóch mas są nam znane, bez trudu wyliczymy ładowność, odejmując od DMC masę własną.
Jak obliczyć ładowność pojazdu?
Przykład:
Jeśli przyczepa posiada DMC 4490 kg (tak wynika z homologacji producenta), zaś sama waży 2320 kg (tą wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym), to jej ładowność możemy określić na 2170 kg.
Sprawdźmy: waga przyczepy 2320 kg + waga ładunku 2170 kg = 4490 kg DMC.
Sprawdź jakie przyczepy można ciągnąć samochodem ciężarowym – jednoosiowe, dwuosiowe i większe
To oczywiste, że przyczepa pozwala na znaczne powiększenie ładowności, ale obowiązują tu określone przepisy.
Zgodnie z regulacjami, masa całkowita przyczepy może wynosić tyle, ile rzeczywista masa całkowita pojazdu ciężarowego powiększona o 40%. Jednak maksymalne DMC przyczepy zależy od jej liczby osi:
- Przyczepa jednoosiowa: do 10 ton,
- Przyczepa dwuosiowa: do 18 ton,
- Przyczepa trzyosiowa i więcej: do 24 ton.
Istnieją również ograniczenia dotyczące całkowitej masy zespołu pojazdów (pojazd ciężarowy + przyczepa):
- Przy samochodzie dwuosiowym i dwuosiowej przyczepie: maksymalnie 36 ton,
- Przy połączeniu dwuosiowego samochodu z trzyosiową przyczepą lub trzyosiowego pojazdu z dwuosiową przyczepą: maksymalnie 40 ton.
Co wpływa na ładowność przyczepy?
Na to, jak ciężki ładunek możemy umieścić w pojeździe, wpływa kilka czynników. Po pierwsze, jest nim przeznaczenie oraz typ przyczepy. Na rynku znajdziemy szeroki ich wybór – od tych lekkich, adresowanych do pojazdów osobowych, po te stricte dedykowane branży ciężarowej, powyżej 3,5 t DMC. Wśród tych ostatnich rozróżniamy przyczepy centralnoosiowe (1-osiowe, 2-osiowe, zwane tandemami) oraz przyczepy wyposażone w obrotnicę, czyli skrętny dyszel (2-osiowe i 3-osiowe). Każda z nich może służyć rozmaitym celom.
Przyczepy najczęściej dziś stosowane to te plandekowe do przewozu niekoniecznie ciężkich, ale relatywnie obszernych towarów gabarytowych w zestawach z pojazdem ciężarowym (zestaw typu tandem), oraz różnego rodzaju przyczepy rolnicze. Występują także przyczepy do transportu kontenerów (tzw. podkontenerowe), przyczepy skrzyniowe czy chłodnie. Poszczególni producenci dla konkretnych konstrukcji różnicują ich nośność w zależności od modelu. DMC konkretnej wersji znajdziemy w specyfikacji pojazdu oraz w jego dowodzie rejestracyjnym.
Po drugie, technologia wykonania i użyte komponenty. One także wpływają na ładowność. Stąd choćby opracowywanie, również przez inżynierów marki Redos, bardzo wytrzymałych ram nośnych, przy możliwie maksymalnej redukcji ich masy. Wykonuje się je z profilowanych elementów wysokogatunkowej stali MC700.
Stosuje się także specjalne otwory technologiczne, które pozwalają odchudzić, a jednocześnie wzmocnić pojazd. Oczywiście tam, gdzie tylko się da, używane jest aluminium. Odpowiednio profilowane, zapewnia wysoką sztywność i wytrzymałość, przy dużo niższej masie własnej. W rezultacie przyczepa może wytrzymać wielokrotnie większe obciążenia niż te dozwolone. Dodajmy do tego bardzo istotny element, jakim są osie pojazdu. Redos np. stosuje zaawansowane osie takich marek jak SAF, BPW i Gigant w różnych wariantach nośności.
Przeładowanie – dowiedz się co grozi za większy ładunek
Tu dotykamy bardzo ważnej kwestii. Przeładowanie to sytuacja, w której przekraczana jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Możemy także spotkać się z innym zjawiskiem, a mianowicie przekroczeniem maksymalnie dozwolonego nacisku na daną oś, o czym także jasno mówią przepisy. Czasami może to oznaczać nie tyle, że załadowaliśmy za dużo, co źle rozmieściliśmy towar w ładowni. Pomiar wagi pojazdu, jak i nacisku jego osi na podłoże, może być dokonany przez następujące organy: Inspekcję Transportu Drogowego, policję, straż graniczną, służbę celną, a także pracowników zarządcy drogi, po której pojazd się porusza.
W Polsce za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, a co za tym idzie przekroczenie ładowności, grożą spore kary finansowe. Są one proporcjonalne do procentowego przekroczenia masy pojazdu i tak:
- 500 zł – w przypadku przekroczenia DMC o 5%,
- 1 000 zł – w przypadku przekroczenia DMC od 5% do 10%,
- 1 500 zł – w przypadku przekroczenia DMC od 10% do 20%,
- 2 000 zł – w przypadku przekroczenia DMC co najmniej o 20%.
Maksymalna kara to 3000 zł.
Kolejna niedogodność to bezwzględny zakaz dalszej jazdy oraz 15 punktów karnych.
Widzimy, że zagadnienie ładowności bezpośrednio wpływa na możliwości transportowe konkretnego pojazdu. I choć większość z nich, w tym przyczepy Redos, są projektowane z bardzo dużą tolerancją na ponadnormatywne obciążenie, to z uwagi na przepisy prawa, bezpieczeństwo jazdy, jak i z dbałości o drogi, bezwzględnie należy przed wyjazdem w trasę, zważyć zestaw i ustalić jego naciski na poszczególne osie.
DMC przyczepy większe niż w dowodzie
Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) przyczepy określonej w jej dowodzie rejestracyjnym jest poważnym naruszeniem przepisów drogowych. Może to prowadzić do mandatów, zakazu dalszej jazdy, a nawet uszkodzenia pojazdu lub infrastruktury drogowej. Ważne jest, aby zawsze przestrzegać limitów DMC ustalonych dla przyczepy i pojazdu ciągnącego.
Tolerancja przekroczenia DMC w Polsce
W Polsce tolerancja w przypadku przekroczenia DMC zespołu pojazdów lub przyczepy wynosi zazwyczaj do 5% masy, jednak zależy to od interpretacji służb kontrolnych, takich jak Inspekcja Transportu Drogowego. Przekroczenie powyżej tego limitu skutkuje karami finansowymi i często koniecznością rozładowania nadmiaru ładunku przed dalszą jazdą.
Podsumowanie
Uniknij kar, wybierz rozwiązania skrojone na miarę Twoich potrzeb i zgodne z obowiązującym prawem. Chcesz poznać produkty Redos? Kliknij i skontaktuj się z nami.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
