Czy wiecie, co decyduje o wytrzymałości i nośności każdego pojazdu ciężarowego, w tym przyczepy lub naczepy? Oprócz samej konstrukcji ramy nośnej drugim kluczowym elementem są zastosowane w nich osie. To one poddawane są największym obciążeniom i to dzięki nim pojazd lepiej lub gorzej pokonuje opory toczenia. Dlatego tak istotną sprawą jest właściwy ich dobór.
Czym jest oś przyczepy?
Osie przyczep, w tym tych centralnoosiowych, to jedne z bardziej rozbudowanych systemów. Składają się one z wielu elementów wpływających na amortyzację ładunku, pewność prowadzenia, stabilność toru jazdy, a także na zużycie paliwa. Dlatego prawie wszyscy producenci naczep i przyczep korzystają w markowych, sprawdzonych podzespołów, produkowanych tylko przez wyspecjalizowane marki takie jak SAF, Jost, BPW, czy GIGA. Właśnie tych w swoich konstrukcjach używa marka Redos. Gwarantują one bezproblemową eksploatację pojazdu, nawet przy wielotysięcznych przebiegach.
Ogólna budowa osi przyczepy
Podstawowe założenie to takie, by oś była wytrzymała i lekka. Oś ciężarowa składa się z wahacza wzdłużnego, belki, czopu osi z piastą, łożyskowaniem i tulejami, a także z systemu hamulcowego (tarcze lub bębny) oraz miechów pneumatycznych, ewentualnie z resorowania. Dzisiejsze osie mają budowę modułową, więc ich adaptacja do danego typu pojazdu jest dość prosta.
Oś przyczepy, a dopuszczalne limity DMC
Jak wiecie konkretne przepisy limitują DMC przyczepy centralnoosiowej do 11 ton DMC w przypadku jednej osi, 18 ton w przypadku dwóch i 24 ton DMC w odniesieniu do przyczepy z 3 osiami. Dlatego dobór konkretnej ich ilości zależy głównie od tego jak ciężkie towary chcemy przewozić.
Pamiętajmy jednocześnie że DMC samej przyczepy to nie wszystko, gdyż cały zespół – pojazd ciężarowy + przyczepa nie może ważyć więcej niż:
- pojazd ciężarowy z dwoma osiami plus przyczepa jednoosiowa 28 ton
- pojazd ciężarowy z dwoma osiami plus przyczepa dwuosiowa 36 ton
- zespołu pojazdów mających 4 osie, składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi – 35 ton. W niektórych wypadkach zestaw taki może ważyć 36 ton.
Dopuszczalny nacisk na osi przyczepy
Przepisy prawa mówią dodatkowo, że dopuszczalny nacisk pojedynczej osi przyczepy nie może przekraczać 10 ton; zaś grupy osi składającej się z dwóch osi nienapędowych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości między osiami składowymi:
- a) mniejszej niż 1,00 m (d < 1,00) – 11 ton,
- b) nie mniejszej niż 1,00 m i mniejszej niż 1,30 m (1,00 ≤ d < 1,30) – 16 ton,
- c) nie mniejszej niż 1,30 m i mniejszej niż 1,80 m (1,30 ≤ d < 1,80) – 18 ton,
Budowa przyczepy jednoosiowej
Budowa przyczepy jednoosiowej opiera się na pojedynczej osi, która stanowi główny element nośny konstrukcji. Oś ta jest przymocowana do ramy przyczepy za pomocą resorów lub innych elementów amortyzujących, takich jak amortyzatory czy gumowe elementy sprężynujące. Przyczepy jednoosiowe są zazwyczaj lżejsze i bardziej zwrotne, co czyni je odpowiednimi do przewożenia mniejszych ładunków. Oś jest zwykle połączona z kołami o identycznym rozmiarze, a w zależności od przeznaczenia przyczepy, może być wyposażona w hamulce. Konstrukcja ramy jest zazwyczaj prostsza i lekka, co dodatkowo zwiększa mobilność.
Budowa przyczep wieloosiowych
Przyczepy wieloosiowe mają bardziej skomplikowaną konstrukcję, ponieważ posiadają co najmniej dwie osie, które zapewniają lepsze rozłożenie obciążenia. Osie te są rozmieszczone równolegle i połączone z ramą przyczepy za pomocą systemów zawieszenia, takich jak resory piórowe, pneumatyczne lub wahacze.
Dzięki większej liczbie osi, przyczepy wieloosiowe charakteryzują się większą stabilnością oraz wyższą ładownością, co sprawia, że są wykorzystywane do przewożenia cięższych ładunków. Dodatkowe osie mogą być wyposażone w układy kierownicze lub hamulce, co poprawia manewrowość i bezpieczeństwo podczas transportu. Solidna konstrukcja ramy w przyczepach wieloosiowych pozwala na trwałość i odporność na większe obciążenia dynamiczne.
Osie w lekkich i ciężkich przyczepach centralnoosiowych
O ile wyboru osi danej marki najlepiej dokonać w oparciu o własne preferencje i opinię sprzedawcy, tak ich liczbę determinuje ładowność, jaką chcemy uzyskać, parametry trakcyjne, a także trasy na jakich ma być ona wykorzystywana.
Np. w ofercie marki Redos mamy do wyboru przyczepy lekkie o DMC do 11 ton, gdzie stosowane są pojedyncze osie o nominalnej nośności 10 900 kg, lub dwie osie o nośności 5,5 tony każda (zwiększają one DMC pojazdu do 11.900 kg).
Zastosowanie jednej osi korzystnie wpływa na zwrotność zestawu, opory toczenia i manewrowanie. Obniża także koszty użytkowania zestawu w krajach, na których terenie uiszcza się opłaty eksploatacyjne uzależnione właśnie od ilości osi w pojeździe.
Zastosowanie dwóch osi poprawia natomiast stabilność podczas jazdy i zapewnia lepszą trakcję. W przypadku przyczep ciężkich, gdzie zastosowanie dwóch osi jest obowiązkowe, marka REDOS stosuje podwójne osie o nośności 9 ton każda. W ofercie producenta znajdziemy oczywiście także takie z opcją pneumatycznego podnoszenia jednej z nich. Co w przypadku lżejszego ładunku wpływa na oszczędność w zużyciu ogumienia i zmniejsza opory toczenia.
Podsumowanie
Jak widzicie, opcji jest wiele. Nasza rada jest jedna. Przed zakupem konkretnego pojazdu, sprawę liczby i rodzaju osi najlepiej skonsultować ze specjalistą. On podpowie i wybierze najlepsze rozwiązanie dla konkretnego typu przewozów.
Jeśli szukasz solidnej i profesjonalnej zabudowy do ciężarówki i lub przyczepy, koniecznie wybierz ofertę Redos! Specjalizujemy się w tworzeniu wysokiej jakości zabudów plandekowych, skrzyniowych i furgonowych, które doskonale spełnią Twoje oczekiwania. Nasze rozwiązania łączą trwałość, funkcjonalność i estetykę, zapewniając niezawodność w każdych warunkach. W Redos stawiamy na precyzję wykonania i indywidualne podejście do każdego projektu, dzięki czemu możesz być pewien, że otrzymasz produkt idealnie dopasowany do Twoich potrzeb. Wybierz Redos – partnera, na którym możesz polegać!
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
