Dosyć popularnym widokiem na naszych drogach są zestawy ciężarowe składające się z pojazdu użytkowego i przyczepy. Jednak przyczepa przyczepie nierówna. W ich ramach możemy wyróżnić te – nazwijmy je – „tradycyjne” oraz przyczepy centralnoosiowe. Co to takiego? I czym wyróżniają się one na tle innych konstrukcji? Dowiecie się z tego materiału.
Dlaczego taki pomysł?
Optymalizując przewóz towarów w zestawie: samochód ciężarowy + przyczepa, powstało pytanie: Jak w przypadku takiego zestawu drogowego wyeliminować straty pojemności ładowni wynikające z dużej odległości między sprzęgiem pojazdu a dyszlem tradycyjnej przyczepy z wózkiem skrętnym? Trzeba rzecz jasna opracować inne rozwiązanie. A mianowicie zrezygnować z przedniej obrotnicy, zamontować sztywny dyszel, a oś lub osie przyczepy przesunąć na jej środek. W rezultacie uzyskujemy kilka istotnych korzyści.
Takie rozwiązanie radykalnie zmniejsza odległość ciężarówka-przyczepa, co skutkuje powiększeniem powierzchni ładowni, korzystnie wpływa na aerodynamikę zestawu, poprawia przy tym jego stabilność i manewrowość. Minus jest tylko jeden. Brak możliwości przemieszczania takiej przyczepy bez podczepionego pojazdu ciężarowego. Ale „summa summarum” – było warto.
Budowa
Cechą charakterystyczną każdej przyczepy centralnoosiowej jest ogólna prostota konstrukcji, co przekłada się na jej wytrzymałość i mniejsze koszty eksploatacji. Głównym elementem nośnym pojazdu jest jego rama. Składa się ona z dwóch podłużnic, połączonych ze sobą poprzeczkami. Dodatkowo, tak jak robi to rodzimy producent przyczep centralnoosiowych firma Redos, w ramie umieszcza się szereg otworów technologicznych, które wzmacniają, a jednocześnie redukują jej masę. Do tak przygotowanej podstawy, którą Redos dodatkowo pokrywa warstwą ocynku w procesie cynkowania ogniowego, przykręcane są płyty z wytrzymałej sklejki, tworzące podłogę ładowni. Wokół tak zbudowanej platformy w bocznych profilach stalowych montowane są uchwyty ładunkowe przeznaczone do zabezpieczenia przewożonych towarów oraz dodatkowe elementy systemu zabezpieczenia ładunku. W tylnej części ramy umieszcza się także nogi podporowe z regulowanym wysuwem stóp, zaś w części przedniej przykręcony jest nieruchomy dyszel rurowy, którego długość może być regulowana. Z kolei do płyty czołowej dyszla montowane jest jego cięgno z okiem zaczepu o średnicy dobranej odpowiednio do DMC przyczepy. Do dyszla przytwierdza się dodatkowo nogę podporową przednią.
Typy
Jeśli mamy już konstrukcję nośną przyczepy, możemy przystąpić do konfiguracji jej osi i montażu zabudowy. Na rynku znajdziemy przyczepy centralnoosiowe do zastosowań lekkich z jedną osią oraz takie do przewozu towarów o większej masie. W tym przypadku producenci opierają swoje konstrukcje na dwóch, a czasami i trzech osiach. Jednocześnie, tak jak w przypadku oferty marki Redos, możemy wybierać w zabudowach plandekowych, skrzyniowych, furgonach i chłodniach. Przyczepa centralnoosiowa doskonale nadaje się także do transportu zabudów wymiennych typu BDF. Tą ostatnią także znajdziemy w ofercie Redos Trailers.
Kluczowe elementy
Każda dobra przyczepa jest tak dobra jak jej kluczowe elementy. By np. stalowa rama służyła nam długo i nie korodowała, pokrywamy ją warstwą cynku. To już wiemy. Natomiast jeśli chcemy, by całej konstrukcji zapewnić odpowiednią trwałość i bezawaryjność, należy doposażyć ją w podzespoły o najwyższej jakości.
Dla przykładu przyczepy centralnoosiowe firmy Redos posiadają markowe podpory takich producentów jak Jost, SAF, czy DMS. Pneumatyczny układ zawieszenia firmy Haldex, Knorr-Bremse lub Wabco. Osie marek SAF, Gigant lub BPW.
Osprzęt
Oczywiście przyczepy centralnoosiowe posiadają wszystko to, co klasyczne przyczepy z obrotnicą, czyli konsolę hamulca ręcznego, konsolę do przewodów pneumatyki, złącze DUOMATIC, koło zapasowe mocowane na windzie, systemy zabezpieczenia ładunku, skrzynie narzędziowe z tworzywa sztucznego lub metalu, skrzynki ADR na gaśnice, czujniki i kamerę cofania, dodatkowe lampy cofania, oświetlenie obrysowe czy składaną drabinę ładowni. W miarę potrzeby możemy także doposażyć ją w najazdy, windę załadunkową lub system dokowania wózka widłowego.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
