Jak skonstruowana jest przyczepa centralnoosiowa?

Dosyć popularnym widokiem na naszych drogach są zestawy ciężarowe składające się z pojazdu użytkowego i przyczepy. Jednak przyczepa przyczepie nierówna. W ich ramach możemy wyróżnić te – nazwijmy je – „tradycyjne” oraz przyczepy centralnoosiowe. Co to takiego? I czym wyróżniają się one na tle innych konstrukcji? Dowiecie się z tego materiału.

Dlaczego taki pomysł?

Optymalizując przewóz towarów w zestawie: samochód ciężarowy + przyczepa, powstało pytanie: Jak w przypadku takiego zestawu drogowego wyeliminować straty pojemności ładowni wynikające z dużej odległości między sprzęgiem pojazdu a dyszlem tradycyjnej przyczepy z wózkiem skrętnym? Trzeba rzecz jasna opracować inne rozwiązanie. A mianowicie zrezygnować z przedniej obrotnicy, zamontować sztywny dyszel, a oś lub osie przyczepy przesunąć na jej środek. W rezultacie uzyskujemy kilka istotnych korzyści.

Takie rozwiązanie radykalnie zmniejsza odległość ciężarówka-przyczepa, co skutkuje powiększeniem powierzchni ładowni, korzystnie wpływa na aerodynamikę zestawu, poprawia przy tym jego stabilność i manewrowość. Minus jest tylko jeden. Brak możliwości przemieszczania takiej przyczepy bez podczepionego pojazdu ciężarowego. Ale „summa summarum” – było warto.

Budowa

Cechą charakterystyczną każdej przyczepy centralnoosiowej jest ogólna prostota konstrukcji, co przekłada się na jej wytrzymałość i mniejsze koszty eksploatacji. Głównym elementem nośnym pojazdu jest jego rama. Składa się ona z dwóch podłużnic, połączonych ze sobą poprzeczkami. Dodatkowo, tak jak robi to rodzimy producent przyczep centralnoosiowych firma Redos, w ramie umieszcza się szereg otworów technologicznych, które wzmacniają, a jednocześnie redukują jej masę. Do tak przygotowanej podstawy, którą Redos dodatkowo pokrywa warstwą ocynku w procesie cynkowania ogniowego, przykręcane są płyty z wytrzymałej sklejki, tworzące podłogę ładowni. Wokół tak zbudowanej platformy w bocznych profilach stalowych montowane są uchwyty ładunkowe przeznaczone do zabezpieczenia przewożonych towarów oraz dodatkowe elementy systemu zabezpieczenia ładunku. W tylnej części ramy umieszcza się także nogi podporowe z regulowanym wysuwem stóp, zaś w części przedniej przykręcony jest nieruchomy dyszel rurowy, którego długość może być regulowana. Z kolei do płyty czołowej dyszla montowane jest jego cięgno z okiem zaczepu o średnicy dobranej odpowiednio do DMC przyczepy. Do dyszla przytwierdza się dodatkowo nogę podporową przednią.

Typy

Jeśli mamy już konstrukcję nośną przyczepy, możemy przystąpić do konfiguracji jej osi i montażu zabudowy. Na rynku znajdziemy przyczepy centralnoosiowe do zastosowań lekkich z jedną osią oraz takie do przewozu towarów o większej masie. W tym przypadku producenci opierają swoje konstrukcje na dwóch, a czasami i trzech osiach. Jednocześnie, tak jak w przypadku oferty marki Redos, możemy wybierać w zabudowach plandekowych, skrzyniowych, furgonach i chłodniach. Przyczepa centralnoosiowa doskonale nadaje się także do transportu zabudów wymiennych typu BDF. Tą ostatnią także znajdziemy w ofercie Redos Trailers.

Kluczowe elementy

Każda dobra przyczepa jest tak dobra jak jej kluczowe elementy. By np. stalowa rama służyła nam długo i nie korodowała, pokrywamy ją warstwą cynku. To już wiemy. Natomiast jeśli chcemy, by całej konstrukcji zapewnić odpowiednią trwałość i bezawaryjność, należy doposażyć ją w podzespoły o najwyższej jakości.

Dla przykładu przyczepy centralnoosiowe firmy Redos posiadają markowe podpory takich producentów jak Jost, SAF, czy DMS. Pneumatyczny układ zawieszenia firmy Haldex, Knorr-Bremse lub Wabco. Osie marek SAF, Gigant lub BPW.

Osprzęt

Oczywiście przyczepy centralnoosiowe posiadają wszystko to, co klasyczne przyczepy z obrotnicą, czyli konsolę hamulca ręcznego, konsolę do przewodów pneumatyki, złącze DUOMATIC, koło zapasowe mocowane na windzie, systemy zabezpieczenia ładunku, skrzynie narzędziowe z tworzywa sztucznego lub metalu, skrzynki ADR na gaśnice, czujniki i kamerę cofania, dodatkowe lampy cofania, oświetlenie obrysowe czy składaną drabinę ładowni. W miarę potrzeby możemy także doposażyć ją w najazdy, windę załadunkową lub system dokowania wózka widłowego.

Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym rozwiązaniu? Skontaktuj się z nami!

Zapisz się do Newslettera

Chcesz być na bieżąco z naszą ofertą oraz nowościami? Zapisz się do Newslettera a nic ważnego Cię nie ominie!

Formularz rejestracji

Zapiszcie mnie do Newslettera

Od momentu zapisania będziesz otrzymywać cykline informacje mailowe dotyczące naszej oferty.

System dokowania wózka widłowego

Podczas rozładunków w różnych punktach w Polsce i Europie borykasz się z problemem dostępu do specjalistycznego sprzętu? Miej własny wózek widłowy zawsze ze sobą, eliminuj wszystkie zbędne opóźnienia i przeszkody. Specjalnie przygotowana konstrukcja ramy zabudowy umożliwia podwieszenie wózka za pojazdem.

Nasze autorskie rozwiązanie cechuje się ponadprzeciętnie szybkim czasem operacji dokowania wózka za pojazdem.

Pojazdy "od ręki"

Nie chcesz czekać? Kup pojazd gotowy do jazdy już teraz.

Serwis MAN Truck

Autoryzowana stacja serwisowa Man Truck Polska

Stacja kontroli pojazdów

Okręgowa stacja kontroli pojazdó Redos

O firmie

Sprawdź kim jesteśmy i co możemy dla Ciebie zrobić.

Skontaktuj się z nami

Pamiętaj, że zawsze jesteśmy do Twojej dyspozycji. Jeśli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z jednym z naszych handlowców.

Handlowiec

Waldemar Dzięsław

+48 798 689 696

waldemar.dzieslaw@redos.pl

Handlowiec

Maciej Dolecki

+48 600 354 217

maciej.dolecki@redos.pl

Handlowiec

Paweł Plura

+48 604 839 176

pawel.plura@redos.pl

Handlowiec

Mikołaj Troszczyński

+48 508 005 127

mikolaj.troszczynski@redos.pl

Handlowiec

Łukasz Serwa

+ 48 608 884 579

lukasz.serwa@redos.pl

System mocowania wózka widłowego

Podczas rozładunków w różnych punktach w Polsce i Europie borykasz się z problemem dostępu do specjalistycznego sprzętu? Miej własny wózek widłowy zawsze ze sobą, eliminuj wszystkie zbędne opóźnienia i przeszkody. Specjalnie przygotowana konstrukcja ramy zabudowy umożliwia podwieszenie wózka za pojazdem.

Nasze autorskie rozwiązanie cechuje się ponadprzeciętnie szybkim czasem operacji dokowania wózka za pojazdem.