Prawo zobowiązuje przewoźników do zapewnienia rybom, podobnie jak wszystkim innym zwierzętom, transportu w warunkach, który nie naraża ich na cierpienie. Oprócz tego przewóz powinien odbywać się z zastosowaniem rozwiązań gwarantujących zachowanie jakości i świeżości. Redos Trailers przygotowuje przyczepy i zabudowy samochodów ciężarowych doskonale przystosowane do montażu specjalistycznych instalacji do transportu ryb.
Spis treści – czego dowiesz się z tego tekstu?
1. Transport żywych ryb – jakie są wymogi prawne?
2. Jak są wykonane baseny do transportu żywych ryb?
3. Z jakich elementów składa się zabudowa do transportu żywych ryb?
4. Jak przygotowuje się przyczepę lub ciężarówkę do transportu żywych ryb?
Więcej fachowych wpisów znajdziesz na blogu Redos Trailers – innowacyjnego polskiego producenta naczep, przyczep i zabudów do pojazdów ciężarowych.
Transport żywych ryb – jakie są wymogi prawne?
Warunki i zasady przewożenia żywych ryb określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 maja 2004 r. Ten dokument mówi o tym, że taki pojazdy i urządzenia do transportu ryb mają:
Zapewniać temperaturę odpowiednią dla danego gatunku ryb.
Umożliwiać załadunek i wyładunek ryb w sposób, który nie ma negatywnego wpływu na właściwości organoleptyczne żywych zwierząt.
Być odporne na korozję, a także łatwe do utrzymania w czystości.
Zapewniać ochronę przed zabrudzeniami i zanieczyszczeniami, jak również uszkodzeniami mechanicznymi.
Utrzymywać natlenienie wody na odpowiednim poziomie.
Jak wykonane są baseny do transportu żywych ryb?
Najczęściej buduje się je z laminatu poliestrowo-szklanego z izolacją o grubości około 2 mm. Baseny wyposażone są w rozwiązania do ich napełniania, opróżniania, a także natleniania. Montuje się w nich luki spustowe, przystosowane do działania również w niskich temperaturach oraz rynny spustowe i systemy umożliwiające podłączenie do instalacji transportu ryb (np. w zakładach przetwórstwa). Pokrywy basenów mogą być płaskie lub z komorą powietrzną. Łączy je to, że mają antypoślizgowe wykończenie, co ułatwia bezpieczną obsługę. Na przyczepach i samochodach ciężarowych przygotowywanych do transportu ryb w Redos Trailers najczęściej montowane są baseny firmy SDK z Ostródy – europejskiego lidera w dziedzinie projektowania i produkcji urządzeń na potrzeby hodowli, transportu i przetwórstwa ryb.
Z jakich elementów składa się zabudowa do transportu żywych ryb?
Same baseny to oczywiście nie wszystko. Na przyczepie czy samochodzie do przewozu żywych ryb montuje się także:
- Instalację natleniającą, w skład której wchodzą m.in. regulatory przepływu tlenu, stojaki na butle z tlenem, reduktor i węże do tłoczenia gazu.
- Agregat umożliwiający chłodzenie wody, a co za tym idzie bezpieczny transport ryb również w upalne dni.
Każdy z basenów stanowi osobny moduł, więc w zależności od wielkości pojazdu, powierzchni i ładowności zabudowy, można ich zamontować od kilku do kilkunastu sztuk.
Jak przygotowuje się przyczepę lub ciężarówkę do transportu żywych ryb?
W Redos Trailers wykonujemy również zabudowy i przyczepy będące bazą do montażu basenów do przewożenia żywych ryb. – Pojazd do przewozu takich zbiorników projektujemy po zebraniu od klienta wszystkich kluczowych informacji i wytycznych. Ile basenów ma być montowanych? O jakich wymiarach i objętości? Na te i wiele innych pytań musimy poznać odpowiedzi zanim zaczniemy prace projektowe – wyjaśnia Maciej konstruktor pojazdów ciężarowych w Redos Trailers. – Na etapie projektowania konstruktor musi uwzględnić siły związane z wożeniem towaru o dużej bezwładności. Co więcej, trzeba też pamiętać, że nie zawsze przyczepa czy samochód będą równomiernie obciążone. Pojazd musi się bezpiecznie prowadzić także, gdy nie jest optymalnie obciążony, np. zapełniona jest tylko część basenów lub poszczególne moduły są zalane różną ilością wody – dodaje Maciej.
W przypadku przyczep inżynierowie Redos Trailers rekomendują stosowanie pojazdów centralnoosiowych, które w tych zastosowaniach są bezpieczniejsze. – Przyczepy z obrotnicą mają większą tendencję do poślizgu. W przypadku zestawów – ciężarówka plus naczepa, rekomendujemy montaż sprzęgu pod zabudową, dzięki czemu kierowca mniej odczuwa wpływ przyczepy na zachowanie samochodu – tłumaczy Maciej. Kwestie bezpieczeństwa są szczególnie istotne, ponieważ transport ryb oznacza wysoko położony i mało stabilny środek ciężkości. Pojazdy do transportu żywych ryb często jeżdżą po gorszych drogach lub w ogóle poza utwardzonymi szlakami. Dlatego Redos Trailers wyposaża je we wzmocnione osie, a także duże koła – mniej wrażliwe na nierówności i gwarantujące odpowiedni prześwit. Finalnym etapem budowy pojazdu pod baseny do przewozu ryb jest odpowiednia konfiguracja układu hamulcowego i systemów bezpieczeństwa czynnego.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
