W zwalczaniu nowotworów najważniejsza jest profilaktyka i wczesne wykrywanie. Do tego z kolei potrzebny jest możliwie łatwy dostęp do badań. I właśnie po to budowane są tzw. mammobusy, czyli mobilne jednostki, w których można wykonać mammografię – badanie pozwalające wczesne rozpoznanie nowotworów piersi.
Spis treści – czego dowiesz się z tego tekstu?
1. Na jakich pojazdach bazują mammobusy?
2. Jak powstaje mammobus – etap 1: zamówienie, konsultacje i projekt
3. Jak powstaje mammobus – etap 2: produkcja i montaż zabudowy
4. Jak powstaje mammobus – etap 3: wyposażenie wnętrza
5. Jak powstaje mammobus – etap 4: montaż aparatury medycznej
Więcej fachowych wpisów znajdziesz na blogu Redos Trailers – innowacyjnego polskiego producenta naczep, przyczep i zabudów do pojazdów ciężarowych.
Na jakich pojazdach bazują mammobusy?
Mobilne gabinety badań mammograficznych najczęściej powstają na podwoziach lekkich i średnich pojazdów ciężarowych (tzw. solówkach), np. DAF LF czy Mercedes–Benz Atego. Oprócz tego jako bazę do mammobusa wykorzystuje się czasem naczepy. Takie rozwiązanie oferuje więcej przestrzeni, ale jest też droższe w eksploatacji i mniej poręczne niż solówka, która pozwala wjechać w więcej miejsc, a co za tym idzie być bliżej pacjentek. Firma Redos Trailers brała udział w przygotowaniu i budowie już ośmiu mammobusów.
Jak powstaje mammobus – etap 1: zamówienie, konsultacje i projekt
Tego typu pojazdy są budowane na zamówienie, zgodnie z wymogami określonymi przez zamawiającego np. w przetargu. Najczęściej to właśnie zamawiający określa również organizację procesu, w który oprócz Redos Trailers, zaangażowane są także inne podmioty. Najczęściej jest to firma odpowiadająca za aranżację zabudowy w środku, czyli montaż mebli, urządzeń sanitarnych, itp. oraz producent sprzętu diagnostycznego.
Etap analizy wytycznych, konsultacji i przygotowania projektu jest kluczowy i najbardziej czasochłonny w całym procesie powstawania mammobusa. – Prace projektowe i ustalenia z zamawiającym zawsze zajmują najwięcej czasu. Bywało tak, że finalizowaliśmy je w ciągu miesiąca, ale mieliśmy też realizację, którą przygotowywaliśmy przez pół roku – tłumaczy Maciej, konstruktor w firmie Redos Trailers.
Niezależnie od tego kto jest zamawiającym i ile podmiotów zaangażowanych jest w realizację projektu, pracownicy Redos Trailers zawsze zaczynają od analizy potrzeb i wymogów. – Z każdą ze stron ustalamy czego oczekują od przygotowanej przez nas zabudowy – jak ma być zagospodarowana, czyli jakie wyposażenie w jakim miejscu ma się znaleźć. Na tej podstawie projektujemy zabudowę uwzględniając m.in. odpowiednie wzmocnienia pod montaż półek, aparatu rentgenowskiego czy okien. W projekcie określamy również zmiany, jakich wymaga podwozie pojazdu ciężarowego, np. w związku z planowanymi zbiornikami na wodę i nieczystości, agregatem czy też schowkami – wylicza pracownik działu konstrukcji Redos Trailers.
Kompleksowo przygotowany projekt trafia do zamawiającego do konsultacji i akceptacji. – Zawsze dokładamy starań, by wszystkie ustalenia potwierdzić z każdą ze stron. Jest to istotne, ponieważ późniejsze ingerencje w zabudowę, np. montaż dodatkowego okna, mogą okazać się niemożliwe do wykonania – dodaje Maciej, konstruktor Redos Trailers.
Jak powstaje mammobus – etap 2: produkcja i montaż zabudowy
Bazą pod montaż wyposażenia i aparatury diagnostycznej jest kontener izotermiczny, pozwalający zachować komfortowe warunki pracy i badań niezależnie od pory roku. – W Redos Trailers tworzymy pojazd, który jest dopuszczony do ruchu i może legalnie wyjechać od nas na kołach do podmiotu, zajmującego się kolejnym etapem budowy mammobusa . Następnie, po dokończeniu wszystkich prac, taki pojazd jest rejestrowany jako samochód specjalistyczny. Choć produkcja i montaż zabudowy przebiegają podobnie do standardowych kontenerów izotermicznych, to zajmuje o połowę więcej czasu. – To bardziej złożona zabudowa, wyposażona w więcej elementów, więc najczęściej zajmuje nam to około sześciu–siedmiu dni – mówi inżynier Redos Trailers.
Jak powstaje mammobus – etap 3: wyposażenie wnętrza
Z Redos Trailers samochód z przygotowaną zabudową jedzie do firmy aranżującej wnętrze. Tam montowane są wszystkie elementy zapewniające obsłudze i pacjentom komfort, a także ściany działowe izolujące poczekalnię od promieniowania rentgenowskiego.
Jak powstaje mammobus – etap 4: montaż aparatury medycznej
Na zakończenie procesu budowy do mammobusa trafia to, co w nim najważniejsze, czyli aparatura medyczna, w tym oczywiście mammograf. Tak przygotowany mammobus jest wykorzystywanym tam, gdzie najbardziej potrzebują go pacjentki, ale także podczas różnego rodzaju wydarzeń, co pozwala zwiększać świadomość znaczenia profilaktyki nowotworów piersi.
Przykładowe realizacje mammobusa:
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
