Nikt nie chce znaleźć się w kłopotliwej sytuacji, gdy źle zabezpieczony ładunek ulega częściowemu lub całkowitemu zniszczeniu, lub co gorsza, jego nieodpowiednie umocowanie powoduje utratę stabilności pojazdu, prowadząc do wypadku drogowego. Z drugiej strony istotne jest skrócenie czasu czynności przeładunkowych, co korzystnie wpływa na sprawne realizowanie zadań transportowych przez przewoźników. Czy da się to pogodzić?
Oczywiście! Redos przygotował pakiet funkcjonalności, który pozwala na szybkie i bezstresowe zabezpieczenie ładunku w pojeździe. To z kolei wpływa na szybkie załadowanie towaru oraz zapewnia mu pełne bezpieczeństwo
Jak zabezpieczyć ładunek – o czym pamiętać? Dobra zabudowa!
Przed przedstawieniem oferty producenta, warto przypomnieć, że duża część kar nakładanych przez ITD lub policję na przewoźników dotyczy właśnie braku lub niewłaściwego zabezpieczenia przewożonego ładunku. Podstawą sankcji są przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu towarów. Wynika z nich, że przestrzeń ładunkowa pojazdu powinna być utrzymana w czystości, a sam ładunek umieszczony równomiernie, w sposób zapewniający jego stabilność, ze środkiem ciężkości najniżej i najbliżej osi wzdłużnej pojazdu.
Ponadto, ładunek powinien być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający jego przemieszczanie, przechylenie lub wywrócenie, równoważący siły wynikające z przyspieszenia lub hamowania:
- w kierunku jazdy: 80% ciężaru ładunku,
- w kierunku bocznym: 50% ciężaru ładunku,
- w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy: 50% ciężaru ładunku.
Ładunek w pełni bezpieczny z rozwiązaniami Redos dla pojazdów ciężarowych
Biorąc pod uwagę przepisy prawne oraz ergonomię pracy, każda specjalistyczna zabudowa ciężarówek Redos Trailers, w tym klasyczna i popularna solówka, posiada szereg funkcjonalności zapewniających solidne zablokowanie wszystkiego, co zabierzemy na pokład. Praktyka pokazuje, że słaba ściana przednia ładowni to pierwszy krok do dużych kłopotów.
W sytuacji nagłego hamowania i przemieszczenia ładunku w stronę kabiny może ona ulec zniszczeniu, przy okazji uderzając w kabinę, zagrażając zdrowiu i życiu osób w niej przebywających. Dlatego każda zabudowa plandekowa, skrzyniowa czy furgonowa od Redos Trailers, także ta dedykowana dla zabudów typu solówka, wykonana jest ze specjalnie profilowanych paneli aluminiowych, dodatkowo wzmocnionych do wysokości 1250 mm wytrzymałą płytą ze sklejki.
W zabezpieczeniu ładunku przed przemieszczeniem pomoże autorski system mocowania wielopunktowego REDLock 3.0, umożliwiający łatwe zapięcie pasów mocujących na otwory umieszczone co 100 mm w ramie zabudowy ciężarówki. Zabezpieczenie to może być dodatkowo wzmocnione funkcją palet-stop (RED-stop) o regulowanej wysokości do 20 mm ponad poziom podłogi, uniemożliwiającą przesunięcie się spaletyzowanego towaru w sytuacji nagłego hamowania, a nawet uderzenia. System REDLock uzupełniają uszy rozmieszczone co 800 mm w podłodze ładowni, do których można z łatwością podpiąć np. siatkę transportową.
Nad ochroną ścian ładowni czuwa system wielopunktowego rozmieszczenia listew bocznych, umieszczanych między kłonicami zabudowy ciężarówki. Umożliwia on łatwe ich rozlokowanie, dzięki czemu dopasujemy ich ułożenie do specyfiki i gabarytów przewożonego ładunku. Tam, gdzie towaru nie można zabezpieczyć pasami transportowymi czy siatkami, producent oferuje możliwość używania drążków rozporowych, zarówno w systemie pionowym, jak i poziomym.
Dodatkowo, plandeka może być wzmocniona linką stalową lub systemem listew pionowych wszytych w nią.
Jak zabezpieczyć ładunek na przyczepie?
Kluczowym elementem bezpiecznego transportu jest równomierne rozłożenie ciężaru na przyczepie podczas załadunku. Oznacza to, że najcięższe przedmioty powinny być umieszczone w centralnej części przyczepy lub bezpośrednio przed osią, podczas gdy lżejsze ładunki mogą znaleźć się po bokach. Rodzaj przewożonego towaru może czasami utrudniać idealne rozłożenie ciężaru, dlatego ważne jest, aby dążyć do najbardziej optymalnego rozwiązania.
Odpowiednie rozłożenie ciężkich ładunków pozwala właściwie obciążyć hak holowniczy. Jeśli tył lub przód przyczepy zostanie przeciążony, może to prowadzić do zbyt małego nacisku na hak, co z kolei może spowodować uniesienie tylnych kół pojazdu. Skutkuje to nie tylko pogorszeniem komfortu jazdy, ale także zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego stabilność i odpowiednie rozmieszczenie ładunku są niezwykle ważne.
Ile może wystawać ładunek z przyczepy?
Zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, ładunek przewożony na przyczepie nie może wystawać poza obrys przyczepy w sposób stwarzający zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Z przodu ładunek nie może wystawać poza obrys przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, natomiast z tyłu dopuszcza się jego wystawanie, pod warunkiem że nie przekracza 2 metrów od końca pojazdu i stanowi mniej niż 50% długości przyczepy.
W przypadku bocznego wystawania ładunek nie powinien przekraczać 23 cm poza obrys pojazdu lub przyczepy z każdej strony. Wszystkie wystające elementy muszą być odpowiednio oznakowane – zazwyczaj poprzez oznaczenie ich krawędzi tablicą odblaskową lub elementami o wymiarach 50 x 50 cm.
Czy istnieją wyjątki od tego, o ile może wystawać ładunek z tyłu pojazdu?
Istnieją pewne wyjątki w przepisach dotyczących wystawania ładunku z tyłu samochodu, szczególnie w przypadku przewozu specjalistycznego. Jeśli ładunek jest niepodzielny i nie mieści się w standardowym obrysie przyczepy lub samochodu osobowego, prawo zezwala na jego wystawanie poza tył przyczepy lub samochodu. Ważne jest jednak, aby wystający ładunek był dokładnie oznakowany, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.
W ciągu dnia wymagane jest zastosowanie jaskrawoczerwonych oznaczeń na krawędziach ładunku, natomiast po zmroku należy używać świateł lub odblasków, co zapewni jego widoczność dla innych uczestników ruchu drogowego. W każdym przypadku odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie i oznaczenie ładunku spoczywa na kierowcy i przewoźniku.
Źle zabezpieczony ładunek
Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku podczas transportu może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych dla przewoźnika oraz kierowcy. Zgodnie z polskim prawem, jeśli nieprawidłowo zamocowany ładunek stwarza zagrożenie w ruchu drogowym, sprawca może zostać ukarany grzywną na podstawie art. 86 § 1 Kodeksu wykroczeń. W sytuacji, gdy takie zaniedbanie doprowadzi do wypadku skutkującego obrażeniami ciała, odpowiedzialność wzrasta, a sprawca może podlegać karze pozbawienia wolności do lat 3, zgodnie z art. 177 § 1 Kodeksu karnego.
W skrajnych przypadkach, gdy niewłaściwe mocowanie ładunku powoduje katastrofę w ruchu lądowym, grozi kara od roku do 10 lat pozbawienia wolności (art. 173 § 1 Kodeksu karnego). Dodatkowo, pracownik, który niewłaściwie wykonał obowiązki związane z mocowaniem ładunku, może ponosić odpowiedzialność materialną wobec pracodawcy na podstawie art. 114 Kodeksu pracy. Warto również pamiętać, że nadawca ładunku ma obowiązek przekazać go przewoźnikowi w stanie umożliwiającym bezpieczny transport, zgodnie z art. 41 ust. 1 Prawa przewozowego.
Podsumowanie
Jak widać, dobrze zabezpieczony ładunek to podstawa bezstresowej pracy w transporcie kołowym. Od niego często zależy także zdrowie, a nawet życie kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego Redos Trailers wychodzi naprzeciw tym wymaganiom, maksymalnie doposażając swoje zabudowy typu solo w pełną gamę różnorakich systemów zabezpieczenia towaru.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
