W przypadku firmy transportowej, cel jest jeden – na czas dostarczyć ładunek. Musimy to zrobić w oparciu o pojazd zapewniający duży poziom bezpieczeństwa, ale co ważniejsze niezawodność i wytrzymałość podczas wieloletniej eksploatacji. To chyba podstawowe cechy, które powinniśmy brać pod uwagę, wybierając konstrukcję. Co jest istotne przy wyborze dobrego pojazdu i co gwarantuje jego trwałość?
1. Konstrukcja ramy nośnej
Podstawą budowy każdej przyczepy jest jej rama nośna. Składa się ona z wielu profili, wykonanych zazwyczaj z wysokogatunkowej stali lub z lżejszego, odpornego na korozję aluminium. O wyborze danego rozwiązania powinien zadecydować klient w oparciu o charakter wykonywanych przewozów. Co warte zauważenia, to fakt, że materiał, z jakiego wykonana jest konstrukcja nośna pojazdu użytkowego, jest niezmiernie ważny, ponieważ to właśnie na ramę poza występowaniem znacznych i częstych impulsów sił podczas eksploatacji, działają jednocześnie siły i naprężenia znacznie mniejsze, jednak bardzo często powtarzające się. Przy gorszej jakości stopu mogą one być powodem pojawiania się pęknięć zmęczeniowych. To samo tyczy się samego łączenia poszczególnych profili ramy. Na ogół jest nim spaw, czasami także nity. Jeśli mowa o tym pierwszym, to producenci naczep używają tych najbardziej trwałych, czyli spawów nisko i średniotlenowych, gdzie ich wytrzymałość zmęczeniowa jest wyższa od tych z zawartością większej ilości tlenu.
Obecnie duża grupa producentów przy projektowaniu całego pojazdu, opracowała mieszany dobór elementów stal – aluminium i zasadniczy szkielet przyczepy, ten najbardziej narażony na naprężenia, wykonuje z wytrzymałej stali, a tam, gdzie można, używa aluminiowych, lżejszych komponentów.
Ramy pojazdów Redos dla przykładu, zbudowane są z wysokogatunkowej stali o podwyższonej wytrzymałości i symbolu MC700. Jej użycie pozwala na obniżenie ciężaru konstrukcji, bez wpływu na jej wytrzymałości. Pomaga w tym specjalny algorytm MES. W oparciu o model geometryczny zostaje opracowany projekt szkieletu konstrukcji i na jego bazie firma przeprowadza szczegółową analizę pełnej palety naprężeń. Dopiero ona pozwala na optymalny rozkład elementów nośnych pojazdu, w tym także ram pośrednich.
Zaraz potem testy! Producenci, także Redos, poddają im swoje produkty z uwzględnieniem następujących modeli sytuacji: obciążenie pionowe normatywne, zachowanie konstrukcji w zakrętach, przy hamowaniu, w czasie zjazdu ze wzniesienia z hamowaniem na zakręcie, czy przejazdu przez przeszkodę. Oczywiście na zakończenie badana jest wytrzymałość ramy, przy obciążeniu pionowym ponadnormatywnym. Każdą z tych prób przyczepy Redos przechodzą bez zarzutu z dużym zapasem określonym przez górne limity.
Bardzo istotną rolę odgrywają również specjalne otwory technologiczne. Z jednej strony powodują redukcję masy konstrukcji, a z drugiej, umieszczone w odpowiednich miejscach, zwiększają jej wytrzymałość.
2. Odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne
Użycie stali jako materiału o dużej wytrzymałości i odporności na naprężenia łączy się z koniecznością dobrego jej zabezpieczenia antykorozyjnego. Jak doskonale wiemy, rdza z czasem może poważnie osłabić elementy nośne przyczepy, a w rezultacie ograniczyć jej zdolności transportowe. Tu producenci wypracowali kilka metod rozwiązania tego problemu. Najczęściej spotykane i najbardziej trwałe to:
- Malowanie kataforetyczne (KTL), czyli pokrycie ramy nośnej wytrzymałą farbą antykorozyjną na bazie żywic syntetycznych
- Cynkowanie ogniowe (galwanizacja na gorąco). Proces ten gwarantuje maksymalną ochronę profili i ich długą żywotność bez konieczności przeprowadzania dodatkowych konserwacji. Rama tak zabezpieczona posiada większą wytrzymałość mechaniczną (na uderzenia i zarysowania np. w trakcie załadunku i rozładunku). Ramy pojazdów Redos zabezpieczane są właśnie tą drugą metodą.
3. Wybieraj wytrzymałe osie
Nikogo nie trzeba przekonywać jak ważne jest to, na czym osadzona jest rama nośna pojazdu. Tylko osie renomowanych firm o odpowiedniej nośności, gwarantują wysoką wytrzymałość przyczepy i zapewniają jej odpowiednią amortyzację. Ta ostatnia pozytywnie wpływa na redukcję sił działających na całą konstrukcję, w tym ramę nośną, co przekłada się z kolei na większą trwałość całego pojazdu. W ofercie Redos znajdziecie markowe osie takich marek jak: SAF, BPW, czy Gigant.
4. Zwracaj uwagę na markowy osprzęt
Pamiętajcie, że detale robią różnice. Przy wyborze odpowiedniej przyczepy ciężarowej, warto zwrócić także uwagę na takie elementy wyposażenia jak:
- nogi podporowe;
- system pneumatyki hamulca i zawieszenie;
- budowę dyszla i elementy sprzęgu;
- oświetlenie;
- felgi i ogumienie.
Każdy z nich najlepiej niech pochodzi od markowego producenta. W przypadku przyczep Redos są nimi: Knorr, Haldex, Jost, SAF, DMS, V. Orlandi, Alcoa, Michelin, Pirelli, czy Goodyear.
I pamiętajcie, że w transporcie drogowym nie ma miejsca na półśrodki.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
