Zabór ładunków przewożonych przez pojazdy ciężarowe to rzecz często spotykana. I choć obecnie kradzież całego zestawu z towarem, dzięki satelitarnym systemom śledzenia, nie jest już tak nagminna, tak bezprawne przywłaszczenie jego części z przestrzeni ładunkowej przyczepy lub naczepy to w dalszym ciągu rzecz, która spędza sen z powiek kierowcom czy spedytorom. Na szczęście na rynku spotkamy wiele systemów zabezpieczenia ładowni przed zakusami amatorów cudzej własności. Oto w co przykładowo możecie „uzbroić” np. swoją przyczepę.
Rodzaje zabezpieczeń
W sprzedaży znajdziemy szeroką paletę różnego rodzaju blokad i systemów zabezpieczających. Od tych najprostszych, chroniących i wspomagających fabryczne zamknięcia drzwi ładowni, czy zapięcia plandeki, po bardziej wyrafinowane, oparte na systemach elektronicznych, a nawet satelitarnych. Dodatkowo wyspecjalizowani producenci oferują zabezpieczenia dedykowane do danego typu ładowni, np. chłodni, naczep kurtynowych czy kontenerów. Jednocześnie w większości nowoczesnych zabezpieczeń, w których używa się tradycyjnych zamków, oprócz klasycznego, gdzie każde z nich ma oddzielny klucz, spotkamy takie oparte o system Master Key (jeden specjalny klucz matka może otworzyć wszystkie blokady w pojazdach), a także system Key Alike (jeden kod klucza dla wszystkich blokad). Oczywiście mowa tu o zabezpieczaniu większej liczby pojazdów w danej flocie, które to realizuje wyspecjalizowana firma, dostarczająca odpowiednie rozwiązania i personalizowane kody dla wszystkich kluczy.
Kłódki
Podstawa to zniechęcić złodzieja jeszcze przed próbą dostania się do przewożonego ładunku. Jak pokazuje praktyka, jednym z najprostszych, a zarazem bardzo skutecznym „odstraszaczem”, jest dobrze znana wszystkim kłódka. Jednak kłódka kłódce nie równa. Na rynku znajdziecie wykonane z wysokogatunkowej stali hartowanej lub mosiądzu, w których mechanizm blokujący odporny jest na nawiercanie czy wytryhowanie. I takich trzeba szukać. Jednocześnie tego typu zabezpieczenia, o ile są markowe i atestowane, będą odporne na skrajne temperatury, korozję oraz zapylenie. Blokada kłódki, w zależności od jej rodzaju – tzw. pałąk (szekla) lub bolec (trzpień) – wykonane są z dodatkowo utwardzonych stopów, także z dodatkiem boru, wyjątkowo odpornych na przecinanie czy wyginanie. Dostępne są na rynku także modele, gdzie wspomniany pałąk chroniony jest również specjalnym kołnierzem, aby ingerencja złodziei w mechanizm była jeszcze bardziej utrudniona.
Blokady typu BDL i TURTLE
Jeśli klasyczna, ale porządna kłódka nie wystarczy, polecamy rozwiązania typu BDL i Turtle. To nic innego jak systemy blokowania tylnych drzwi ładowni w oparciu o wspomniane już, atestowane kłódki, ale połączone z systemem rygli, zapewniających jeszcze lepsze zabezpieczenie skrzydeł drzwiowych przyczepy. Odlew zabezpieczenia wykonany jest ze stali pokrytej ocynkiem galwanicznym, a całość malowana jest proszkowo.
Handle Bar Lock
To zamek blokujący dźwignię prętów w skrzydłach drzwi przyczepy (np. chłodni). Odlew zabezpieczenia ma kształt przypominający kłódkę z trzpieniem blokującym. Zabezpieczenie wykonane jest z wytrzymałej stali nierdzewnej. Po prostej instalacji, rozwiązanie to zapobiega odchyleniu dźwigni pręta i otwarciu drzwi. Zamek, jak i sam cylinder wykonane są także z wysokogatunkowej stali. Jest antyrozwierceniowy, zintegrowany z odlewem. Może być on także samoblokujący, inaczej zatrzaskowy, a co za tym idzie, nie jest potrzebny klucz w celu zamknięcia tej blokady.
Mechaniczne zabezpieczenia zawiasów drzwi naczepy
Często spotykanym sposobem forsowania zabezpieczeń ładowni jest po prostu brutalne odcięcie i wyważenie zawiasów drzwi naczepy. Tu z pomocą przychodzą wykonane ze stali nierdzewnej wzmocnienia tych newralgicznych elementów. Są to zarówno klasyczne osłony, jak i pomysłowe rozwiązania polegające na umieszczeniu we wcześniej osadzonych tulejach w bocznych burtach pojazdu dwóch lub trzech specjalnych trzpieni, uniemożliwiających uniesienie drzwi i ich wyłamanie. Blokadę montuje się w sposób trwały za pomocą nitów od strony wewnętrznej ładowni.
Zewnętrzne klamry spinające
To dość proste w konstrukcji, ale bardzo skutecznie rozwiązanie. Stosowane wszędzie tam, gdzie drzwi ładowni naczepy są wyposażone w pręty pionowe z ryglami. Zabezpieczenie to składa się z klamry spinającej wymienione pręty oraz certyfikowanej wkładki dyskowej, zamykanej na klucz lub klasycznej kłódki. Mogą być one stosowane, dzięki regulacji szerokości blokady, w różnego typach przyczep, z różnym rozstawem prętów domykających.
Zabezpieczenia telematyczne
No i na koniec wyższa szkoła jazdy. Są nią zabezpieczenia typu elektronicznego. Zaliczamy do nich elektroniczne plomby zabezpieczające (z numerem pin) czy elektroniczne zamki z opcją Slamlock (samoczynne zamykanie zamka) i opcją Deadlock (kierowca decyduje kiedy zamek ma być zamknięty) działające bezkluczowo. Do otwarcia i zamknięcia ładowni potrzebna jest wtedy programowalna pastylka IFOB lub karta RFID.
Oczywiście to tylko wybrane systemy zabezpieczeń jakie znajdziecie na polskim rynku. Nasza rada jest taka, by zawsze wybierać produkty markowe z odpowiednimi atestami. Co prawda są one droższe, ale gwarantują trwałość i dobrze zabezpieczą Wasz ładunek.
Przeczytaj pozostałe artykuły z bloga Redos Trailers:

Scania P230 B6x2 4NB z silnikiem elektrycznym – zabudowa do transportu miejskiego z windą klapową

Rozwiązania podnoszące funkcjonalność i komfort pracy kierowcy ciężarówki

Kierowco – Ty rób swoje, a my zajmiemy się resztą!

Jak zabezpieczyć ładunek i kierowcę w transporcie pojazdem ciężarowym?

Przyczepa trzyosiowa do transportu ciężkich kontenerów morskich + system BDF

Przyczepa na obrotnicy do transportu agregatów prądotwórczych + system BDF

Nadwozia do zadań specjalnych – niestandardowe przyczepy i zabudowy pojazdów ciężarowych

Lekkie podejście do ciężkich zadań

Solówka dla dystrybucji miejskiej – jak powinna wyglądać idealna zabudowa?

Jak wybrać oszczędną przyczepę ciężarową? Obniżaj spalanie paliwa i emisję CO2

Biznes dobrze policzony. Dowiedz się jak obniżyć spalanie ciężarówki i zaoszczędzić
